ALGEMENE VOORWAARDEN SCHILDERSBEDRIJF DE GROOT
ARTIKEL 1 DEFINITIES
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
- Consument: natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf.
- Ondernemer: Schildersbedrijf De Groot
- Werk: het totaal van de tussen de consument en de ondernemer overeengekomen werkzaamheden en daarbij door de
ondernemer geleverde materialen.
ARTIKEL 2 WERKINGSSFEER
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle prijsaanbiedingen en overeenkomsten tussen ondernemer en
consument.
ARTIKEL 3 AANBOD
3.1 Het schriftelijke aanbod wordt voorzien van een dagtekening en is onherroepelijk gedurende 30 dagen na dagtekening.
3.2 Het aanbod omvat een omschrijving van de te verrichten werkzaamheden en de te leveren materialen die voldoende
gedetailleerd is om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken.
3.3 Het aanbod vermeldt het vermoedelijke tijdstip waarop met het werk kan worden begonnen en bevat een aanduiding
van de duur van het werk en een vaste dan wel vermoedelijke datum van oplevering.
3.4 Het aanbod geeft inzicht in de prijs en in de prijsvormingsmethode die zal worden gehanteerd: aanneming, richtprijs of
regie.
ARTIKEL 4 TOTSTANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST
De overeenkomst komt tot stand door mondelinge of schriftelijke aanvaarding van het aanbod door de consument.
ARTIKEL 5 VERPLICHTINGEN VAN DE ONDERNEMER
5.1 De ondernemer zal het werk goed, deugdelijk en naar de bepalingen van de overeenkomst uitvoeren. De
werkzaamheden worden verricht binnen de normale werktijden, tenzij anders overeengekomen.
5.2 De ondernemer neemt bij de uitvoering van het werk de daarop van toepassing zijnde voorschriften in acht zoals deze
van kracht zijn of zullen zijn ten tijde van de uitvoering van het werk.
5.3 Verhogingen van de prijs als gevolg van wijzigingen in de voorschriften mogen aan de consument worden
doorberekend, mits de ondernemer bewijst dat hij op het moment van het sluiten van de overeenkomst niet van de wijziging
op de hoogte was of kon zijn. Verhoging van de prijs nadat met de uitvoering van het werk is begonnen is niet toegestaan.
5.4 De ondernemer is verplicht de consument te wijzen op:
- onjuistheden in de door de consument verlangde constructies en werkwijzen;
- kenbare gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
- gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen die door de consument ter beschikking zijn gesteld;
- onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden, waaronder het werken op een ondeugdelijke ondergrond.
5.5 De ondernemer is aansprakelijk voor de schade die hem toe te rekenen is.
5.6 De ondernemer draagt er zorg voor dat het werk wordt verricht door ter zake deskundige personen.
ARTIKEL 6 VERPLICHTINGEN VAN DE CONSUMENT
6.1 De consument stelt de ondernemer in de gelegenheid het werk te verrichten.
6.2 De consument zorgt er voor dat de ondernemer tijdig kan beschikken over de voor het werk benodigde goedkeuringen
(zoals vergunningen e.d.) en de voor het werk te verschaffen gegevens.
6.3 De consument verschaft de hem ter beschikking staande aansluitingsmogelijkheden ten behoeve van de voor het werk
benodigde energie en water. De kosten van elektriciteit, gas en water komen voor zijn rekening.
6.4 De consument dient er voor te zorgen dat door derden uit te voeren werkzaamheden en/of leveringen die niet tot het
werk van de ondernemer behoren zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering van het werk daarvan geen
vertraging ondervindt.
Indien niettemin vertraging ontstaat dient de consument de ondernemer daarvan tijdig in kennis te stellen.
6.5 Indien de aanvang of de voortgang van het werk wordt vertraagd door omstandigheden als bedoeld in het voorgaande
lid, dient de consument de daarmee verband houdende schade en kosten aan de ondernemer te vergoeden indien deze
omstandigheden hem kunnen worden toegerekend.
6.6 De consument draagt het risico voor schade veroorzaakt door: onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden,
onjuistheden in de door de consument verlangde constructies en werkwijzen, gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan
het werk wordt verricht en/of gebreken in materialen of hulpmiddelen die door de consument ter beschikking zijn gesteld.
Dit doet niet af aan de plicht van de ondernemer om de consument te waarschuwen op grond van artikel 5 lid 4.
ARTIKEL 7 MEER~ EN MINDERWERK
7.1 Bij de prijsvormingmethode aanneming of richtprijs kan de consument nadat de overeenkomst is gesloten, in
overeenstemming met de prijsvormingmethode zonder dat een aparte overeenkomst wordt gesloten meer~ of minderwerk
opdragen, mits het saldo van de daaruit voortvloeiende verrekeningen niet meer bedraagt dan 10% van de prijs van het
werk.
ARTIKEL 8 OVERMACHT
8.1 Wordt de uitvoering van het werk voor een der partijen onmogelijk door een oorzaak die hem niet kan worden
toegerekend, dan is de wederpartij gerechtigd de uitvoering van het werk te (doen) beëindigen tegen vergoeding aan de
andere partij van de in redelijkheid gemaakte kosten.
8.2 Indien de overmachtsituatie ertoe leidt dat een der partijen zijn verplichtingen uit de overeenkomst opschort, is de
wederpartij voor die periode ook ontheven van zijn verplichtingen.
ARTIKEL 9 OPLEVERING
9.1 Het werk wordt op de overeengekomen datum opgeleverd. Wanneer partijen een vermoedelijke datum van oplevering
zijn overeengekomen, wordt het werk op of omstreeks deze datum opgeleverd.
9.2 Het werk wordt als opgeleverd beschouwd:
- hetzij wanneer de ondernemer de consument heeft medegedeeld dat het werk voltooid is en deze het werk heeft
aanvaard;
- hetzij wanneer uiterlijk 10 werkdagen zijn verstreken, nadat de ondernemer schriftelijk aan de consument heeft
meegedeeld dat het werk voltooid is en deze heeft nagelaten het werk binnen die termijn te aanvaarden;
- hetzij wanneer de consument het object waaraan het werk is verricht weer in gebruik neemt, met dien verstande, dat door
in gebruikneming van een gedeelte van het werk, dat gedeelte als opgeleverd wordt beschouwd.
ARTIKEL 10 ZEKERHEID
10.1 De ondernemer kan bij het sluiten van de overeenkomst zekerheid bedingen van de consument.
10.2 De ondernemer kan na het sluiten van de overeenkomst zekerheid bedingen, indien hij goede grond heeft te vrezen
dat de consument zijn betalingsverplichting niet zal nakomen. Indien en zolang de consument in dit geval weigert of niet in
staat is zekerheid te stellen, is de ondernemer gerechtigd de uitvoering van het werk te onderbreken.
ARTIKEL 11 BETALING IN TERMIJNEN
11.1 Partijen kunnen overeenkomen dat betaling in termijnen geschiedt in evenredigheid met de voortgang van het werk.
Betaling dient in dat geval plaats te vinden uiterlijk twee weken na ontvangst van de rekening.
11.2 Indien betaling in termijnen is overeengekomen en de ondernemer zijn verplichting ter zake van de voortzetting van
het werk niet nakomt. heeft de consument de bevoegdheid betaling van een termijn op te schorten.
ARTIKEL 12 DE EINDAFREKENING
12.1 Binnen een redelijke termijn na de oplevering dient de ondernemer bij de consument de eindafrekening in.
12.2 De eindafrekening geeft een duidelijke omschrijving van de werkzaamheden, uitgesplitst naar de oorspronkelijke
opdracht, en van het eventueel opgedragen meer~ en/of minderwerk.
12.3 In de eindafrekening wordt een specificatie gegeven van de gebruikte materialen en de kosten daarvan, van de
gewerkte uren en de uurtarieven en van de overige kosten incl. evt. een specificatie van meer en/of minderwerk.
12.4 De in het vorige lid genoemde specificatie vindt niet plaats voor zover het werk is uitgevoerd voor een aanneemsom,
behoudens opgedragen meer~ en/of minderwerk.
12.5 Bij de prijsvormingmethode richtprijs mag de overeengekomen richtprijs met niet meer dan 10% worden
overschreden, behoudens meerwerk, met inachtneming van het bepaalde in artikel 7. De reden van een eventuele
overschrijding van de richtprijs dient uit de specificatie duidelijk te blijken.
12.6 Betaling van de eindafrekening vindt plaats binnen 8 dagen na dagtekening van de eindafrekening.
ARTIKEL 13 NIET NAKOMING VAN DE BETALINGSVERPLICHTING
13.1 Indien de consument niet tijdig betaalt wordt hij wettelijk geacht zonder nadere ingebrekestelling in verzuim te zijn.
Niettemin zendt de ondernemer na het verstrijken van de betalingstermijn als bedoeld in artikel 11 lid 1 en artikel 12 lid 6
een betalingsherinnering, waarin hij de consument op zijn verzuim wijst en hem alsnog de gelegenheid geeft binnen twee
weken na ontvangst van deze betalingsherinnering te betalen.
13.2 Over de betaling die niet tijdig is verricht, kan de ondernemer rente in rekening brengen vanaf het verstrijken van de
betalingstermijn als bedoeld in artikel 11 lid 1 en artikel 12 lid 6 tot de dag van ontvangst van het verschuldigde. Deze rente
is gelijk aan de wettelijke rente ingevolge artikel 6:119 van het Burgerlijk Wetboek.
13.3 De ondernemer is na verloop van de in lid 1 bedoelde termijn van twee weken bevoegd zonder nadere
ingebrekestelling tot invordering over te gaan van het aan hem verschuldigde bedrag. Indiende ondernemer hiertoe
overgaat, zijn de daaraan verbonden buitengerechtelijke kosten naar redelijkheid voor rekening van de consument.
13.4 Indien de consument met de betaling van een termijn als bedoeld in artikel 11 in gebreke blijft, is de ondernemer
gerechtigd het werk stil te leggen, mits hij de consument schriftelijk in gebreke heeft gesteld en een week is verlopen na
ontvangst van de ingebrekestelling. Het in de vorige zin bepaalde laat het recht van de ondernemer op vergoeding van
kosten, schade en rente onverlet.
13.5 De ondernemer blijft eigenaar van nog niet verwerkte materialen, totdat de consument aan zijn betalingsverplichting
heeft voldaan.
13.6 Indien de ondernemer een door hem aan de consument verschuldigde schadevergoeding niet tijdig betaalt, kan de
consument hem per brief wijzen op zijn verzuim. Indien de ondernemer niet binnen twee weken na ontvangst van deze
brief heeft betaald, wordt hij geacht zonder nadere ingebrekestelling in verzuim te verkeren. De leden 2 en 3 van dit artikel
zijn in dat geval van overeenkomstige toepassing.
ARTIKEL 14 EIGENDOM VAN TEKENINGEN EN ONTWERPEN E.D.
14.1 De door of vanwege de ondernemer verstrekte ontwerpen, afbeeldingen, omschrijvingen, tekeningen, modellen,
begrotingen en calculaties e.d. waarvan de ondernemer zich het eigendom wenst voor te behouden, blijven zijn eigendom.
14.2 Alle met betrekking tot ontwerpen, afbeeldingen, omschrijvingen, tekeningen, modellen e.d. gevestigde rechten
(auteursrechten, modelrechten e.d.) worden voorbehouden en dienen te worden geëerbiedigd.
ARTIKEL 15 GARANTIE
15.1 De ondernemer garandeert dat eventuele gebreken in het werk gedurende de hierna te noemen perioden kosteloos
zullen worden verholpen, tenzij hij aantoont dat het gebrek geen verband houdt met het werk. Het voorgaande laat onverlet
dat de ondernemer ook na de genoemde perioden voor eventuele gebreken in het werk aansprakelijk kan blijven op grond
van de wet.
15.2 Garantie buiten schilderen
1. De ondernemer garandeert dat het uitgevoerde buitenschilderwerk:
a. voldoende bescherming zal bieden tegen aantasting door weersinvloeden;
b. voldoende bescherming zal bieden doordat het toegepaste verfsysteem aan de ondergrond gehecht zal blijven en niet
op een voor de ondergrond schadelijke wijze zal verweren;
c. wordt aangebracht met behulp van het correcte applicatiesysteem, en/of materialen volgens de voorschriften van de
fabrikant.
2. De garantie wordt gegeven op het uitgevoerde buitenschilderwerk voor een periode van twee jaar.
3. Afhankelijk van het verfsysteem en het aantal aangebrachte lagen is de garantietermijn bij
a. watergedragen verf, vochtregulerende verf, dekkende beits, high solid verf, traditionele verf: drie jaar
b. gesiliconiseerde verf: vier jaar.
15.3 Garantie binnenschilderen
De ondernemer garandeert dat het uitgevoerde binnenschilderwerk
a. voldoende bescherming zal bieden doordat het toegepaste verfsysteem aan de ondergrond gehecht zal blijven en met
op een voor de ondergrond schadelijke wijze zal verweren;
b wordt aangebracht met behulp van het correcte applicatiesysteem en/of materialen volgens de voorschriften van de
fabrikant
2. De garantie wordt gegeven voor een periode van vier jaar.
15.4 Garantie glaszetten
1. De ondernemer garandeert dat het isolerende dubbelglas wordt geplaatst volgens de van toepassing zijnde normen en
praktijkrichtlijnen.
2. Onverminderd de door de fabrikant gegeven garantie op het isolerende dubbelglas, garandeert de ondernemer dat
gedurende een periode van vijf jaar na plaatsing van het glas geen vermindering van doorzicht door stof aanslag of
condensatie tussen de bladen van geplaatst isolerend dubbelglas zal plaatsvinden.
3. Buiten de garantie vallen:
- Mechanische breuk;
- Thermische breuk, bijvoorbeeld door plaatselijk opwarming wat veroorzaakt kan worden door gedeeltelijk beplakken,
beschilderen van de ruit, te dicht tegen de ruit geplaatste verwarming en/of hangende zonwering, condensvorming aan de
kamer of buitenzijde van de ruit, interferentie verkleuring als gevolg van gelijke glasdikte.
15.5 Garantie behangen
De ondernemer garandeert dat het behang/de wandbekleding op een correcte wijze op de wand wordt aangebracht,
alsmede dat de daarvoor geldende fabrieksvoorschriften daarbij in acht worden genomen.
ARTIKEL 16 TOEPASSELIJK RECHT / GESCHILLEN
16.1 Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking
hebben is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
16.2 Geschillen tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming of uitvoering van overeenkomsten met
betrekking tot door deze ondernemer te leveren of geleverde diensten en zaken, kunnen zowel door de consument als door
de ondernemer worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Schilders en Afwerkingsbedrijf, Surinamestraat 24, 2585
GJ Den Haag.
16.3 Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de consument zijn klacht
eerst aan de ondernemer heeft voorgelegd.
16.4 Uiterlijk drie maanden nadat de klacht aan de ondernemer is voorgelegd, dient het geschil schriftelijk bij de
Geschillencommissie aanhangig te worden gemaakt.
16.5 Wanneer de consument een geschil wil voorleggen aan de Geschillencommissie, is de ondernemer aan deze keuze
gebonden.
Wanneer de ondernemer dat wil doen, zal de consument zich binnen vijf weken na een daartoe door de ondernemer
schriftelijk gedaan verzoek, schriftelijk dienen uit te spreken of hij zulks ook wenst, dan wel het geschil wil laten behandelen
door de daartoe bevoegde rechter. Verneemt de ondernemer de keuze van de consument niet binnen de termijn van vijf
weken, dan is de ondernemer gerechtigd het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter.
16.6 De Geschillencommissie doet uitspraak onder de voorwaarden zoals deze zijn vastgesteld in het reglement van de
Geschillencommissie. De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bijwege van bindend advies.
EINDE ALGEMENE VOORWAARDEN